Jmenuji se Petra Dočkalová, jsem Terénní učitelka – 1. sebeřízená učitelka v České republice.
Když mi bylo cca 5 let, tak jsem si hrála na učitelku, učila jsem kuželky, šneky, rodiče mi koupili 37 notýsků (počet žáků ve třídě cca v 80. letech), já jsem připravovala testy, dělala jsem přípravu, vyráběla jsem pomůcky. A to mi zůstalo na celý život. Testy tedy nezadávám. Nehodnotím, využívám popisnou zpětnou vazbu na průběh učení. Neškatulkuji, vždy pracuji tady a teď, pozoruji a zaměřuji se na rychlost učení každého člověka. Naslouchám, abych vnímala zájmy, nadšení studenta/tky. Jsem zastánce toho, že učení má být dobrovolné a má být příjemné, dávat smysl.
25 let jsem učila v různých typech škol, začínala jsem kdysi jako asistentka studentům se zrakovým handicapem, učila jsem se Braillovo písmo, poté jsem asistovala studentovi se zrakovým handicapem a autismem. Vnímám průběh učení v souvislosti, každý člověk má svůj příběh. Učila jsem a stále doprovázím i skupiny, třídy dětí – v rámci učit se učit. Aby pochopily a rozpoznaly svůj potenciál a směřuji je k sebeřízení, kdy se člověk stává sám sobě učitelem.
Miluji učení, dnes a denně se již cca 30 let věnuji učení, lidskému potenciálu. Provádím děti i dospělé světem učení. Věřím, že každý přichází na svět s nadáním – s něčím, co mu bylo dáno a pokud spojíme učení s tímto nadáním, smyslem a potřebou, učení je poté nikdy nekončící proces. Učení se stane životním stylem. Jsem tvůrce, tudíž vytvářím prostředí, kde se lidé mohou věnovat učení, vzájemnému učení.
Vždy se věnuji určité oblasti, podle toho, koho aktuálně provázím. Snažím se rozporovat dogmata a mýty, které máme ve světě učení. Publikuji čas od času články, ráda se účastním rozhovorů. Radši přímo učím, nežli o tom jen mluvím. Takže jsou to témata: nadání, potenciál, bilingvismus, autismus.
Stále na sobě pracuji, navštěvuji školy, komunity i mimo ČR, kde se zamýšlím nad tím, jak změnit sousloví učení mučení na učení je bohatství, učení je nedílná součást života. Každý den mi přináší nový příběh, zamyšlení a stále se mám co učit. Učení je vždy oboustranné a nikdy nekončící.
Odkazy na mé publikace – články (vše z praxe):
- Učitelka na volné noze: Prázdniny mám, kdy chci, a svou školu nosím v kabelce.
- Společné učení a spoluučící se skupina
- Denně si kladu otázku, jak změnit sousloví učení mučení na učení je bohatství.
- Když známe a vnímáme své hranice, je to důležité i pro děti.
- Je nám svoboda přirozená, nebo se jí učíme?
Lidi je třeba učit, jak mají myslet, a ne to, co si mají myslet. - Georg Christoph
Spolupracuji se školami, státními i soukromými. Spolupracuji s rodinami, které se chtějí učit, rozvíjet. V současné době jsem terénní učitelka, spolupracuji se školami, rodinami, cizinci. V ČR i na Slovensku. Ve spolupráci mám studenty ze zahraničí – Keňa, Anglie, Francie. Konzultuji učební proces s lidmi i mimo ČR.
Lektoruji: semináře, webináře, workshopy - učit se učit, učit se myslet, učit se žít, FIE v praxi, práce s chybou, plánování, práce s cíli, spolupráce s cizinci. Spolupracuji s různými obory. Učení v různých oborech (sociální sféra, finanční gramotnost).
V roce 2020 zavádím rodinné učení. Přednáším, vedu workshopy na mezinárodních konferencích. Spolupracuji s NPI – v souvislosti s učením lidí odlišným mateřským jazykem.
Zavádím a aplikuji učení i v rámci tzv. „restartu“ mozku – po mrtvici, infarktu, úrazu.
Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý život žít s vědomím, že je neschopná. - Albert Einstein
Semináře - kurzy
- Neurověda ve vzdělání
- ICT
- Program Step by Step
- Kurz anglického jazyka (Magic English)
- Hudební dílny – p. Jenčková (HK)
- Kurz kritického myšlení
- Respektovat a být respektován (Nováčková)
- Kurz mentoringu
- Kurz pro začínající lektory
- Projekt nadané dítě
- Kurz metody Reuven Feuersteina – metoda Instrumentálního obohacení
- Kurz – Autismus a Aspergerův syndrom
- Hodnocení a sebehodnocení
- Rodičovská schůzka jinak
- Agrese a šikana
- Komunikačně náročné situace ve škole
- Podpůrná opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním
- Vzdělávání dítěte s ADHD
- Znalost Braillova písma
Jelikož se jmenuji Dočkalová „kde mne potřebují, tam se mne dočkají".
Mgr. Petra Dočkalová – Učení a myšlení